keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Kaupungin sakkomaksut

Paikallislehdessä kirjoitetaan kuntaosuuslistasta eli nk. sakkomaksulistasta, jolla minäkin olen ollut ilmeisesti vuosikausia. Tosin pakko kirjoittaa ilmeisesti, kun en tiedä miten laskevat kursseiluni tai parin päivän työkeikat. Kuitenkaan en ole saanut työttömyyspäiviä nollattua missään vaiheessa. Päiviä on kertynyt kunnioitettavat yli 500+1000 päivää. Mutta mitään aktivointia minulle ei ole koskaan mistään tarjottu, ihan itse hain kursseillekin.

Miksi sitten kaupunki ei täytä velvoitteitaan?
"Ongelmana ei ensisijaisesti ole raha, vaan työpaikkojen ja tehtävien löytäminen, sanoi Randell."
Tässähän taas vallan hauska sutkaus kaupungin johtoportaalta. Ongelmana ei ole raha, muuten vaan pitää veroprosenttia nostaa? Ja mitä tulee tehtävien löytämiseen tätä voitaisiin kysyä ihan työttömiltä itseltään. Minutkin voisi palkata kaupungille ja tulisin lähes ilmaiseksi työntekijäksi, kun lasketaan yhteen valtion palkkatuki ja kaupungin säästämä sakkomaksu. Mutta kun ei sitten löydy työpaikkoja ja tehtäviä, vaikka rahaa löytyisi. Kai tästä pitää tehdä johtopäätökset, että kaupungilla ei oikeasti ole enää mitään hyödyllistä tekemistä kenellekään, koska se mitä oikeasti tarvitsee tehdä on ulkoistettu yrityksille.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tuo, että paikkoja ei löydy, on aivan käsittämätöntä. Sama oli minulla, kun olin työttömänä. Kysyin kunnasta ko 'asiaa hoitavalta' henkilöltä ja sitten suoraan eri kunnanvirastoista. Mutta ei ollut! Kukaan ei halunnut järjestellä asiaa. En voinut ymmärtää miksi ei ammattitaitoinen ilmainen työvoima kelvannut kunnalle. Kunta teetti samaan aikaan ATK-hommia kalliilla konsultilla - minä olisin osannut tehdä ne, paljon paremmin vielä. Tämä yhtälö ei minun päähäni ikinä mahdu!

4* kirjoitti...

Otan nämä lehtijutut ja poliitikkojen lausunnot nykyään pelkkänä älyvapaana viihteenä. Ei voi kuin naureskella ja pyöritellä silmiä.

Nimenomaan tähän pompotteluun olen minäkin työttömänä törmännyt esim. palkkatuen suhteen, asia ei kuulu kenellekään, kukaan ei halua viedä asiaa eteenpäin tai käsketään painua jonnekin muualle kyselemään.