keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Työnhaun uusiminen

Työnhaun uusimispelleilyn voisi lopettaa, jos kerran rahastakin on pulaa yhteiskunnassa. Minulle on laitettu ihan liian usein näitä turhia työnhaun uusimisia. Viimeksi kesäkuussa ja nyt marraskuussa ja seuraava laitettiin kahden kuukauden päähän tammikuuhun. Keskustelu työnhaun uusimisessa on aina tämä sama: "Onko tilanne muuttunut? Ei ole. Oleko hakenut töitä? Olen". Ja se siitä, kirjaavat koneelle jotain liirumlaarumia kuten "asiakas hakee itsenäisesti töitä" tms.

Kyllä minulle sopisi työnhaun uusiminen vaikka joka kuukausi, kunhan sen voisi jotenkin järkevästi tehdä, esim. netissä. Nyt minun on käsketty uusia työnhaku puhelimitse, mutta ei heillä sitten ole riittävästi henkilöitä vastaamaan näihin pakollisiin "uusisin työnhakuni" -puheluihin. Soittoaika on kolme tuntia päivässä, jonka ajan voi kuunnella pimpelipompeli-jonotusmusiikkia. Voisivat edes antaa oikean numeron johon soittaa. Soitin vaihteeseen ja sieltä minulta kyseltiin millä palvelulinjalla olen, ykkösellä, kakkosella vai kolmosella. Ei hajuakaan, vai on siellä nyt joku linjasysteemi? Ainoa mahdollisuus kuitenkin on mennä paikan päälle jonottamaan 2-3 tunniksi (se on täällä ihan vakio jonotusaika, ei auta mennä edes klo 9.00 aamulla, koska silloinkin on jo pitkä jono oven edessä).

Miksi jotain työnhakuja koko ajan uusitaan, se voisi olla voimassa kunnes muutosta tulee. Onhan minua juoksutettu tänä vuonna työnhakujen lisäksi pakko-infossa ja sosiaalityöntekijä-työnetsijällä, joka ei ollut kiinnostunut ansioluettelostani eikä työpaikoista, vaan lähinnä hakemaan yksityiselämästäni jotain ongelmia. Lisäksi kesällä kiusattiin turhilla te-toimiston lapuilla, joiden takia piti ottaa yhteyttä mutta ei mitään sen enempää. Yhteiskunnan rahoja voitaisiin käyttää fiksummin eikä tällaiseen hyödyttömään puuhasteluun.

4 kommenttia:

Työpaikallinen kirjoitti...

Minulle ei vuosi sitten annettu työnhaun uusimisaikaa lainkaan, vaan silloin sanottiin työnhaun olevan jatkossa toistaiseksi voimassa. Sitten minulle kuitenkin tuli ilmoitus työmarkkinatuen katkaisemisesta, koska en ollut käynyt uusimassa työnhakuani... Nyt sen sitten pitäisi pysyä voimassa, koska Tampereella ei haluta nykyään enää kävijöitä TE-toimistoon, vaan sinne kutsutaan. Puhelimella sinne ei saa yhteyttä, vaikka yrittäisikin! Onnistuin selvittämään tm-tuen katkaisuasian kun uusin työnhakuni netissä ja sen jälkeen TE-toimistosta soitettiin minulle.

Anonyymi kirjoitti...

On se kumma, että tällaisena tietotekniikan aikana ei moista uusimista voi tehdä netissä. Ilmeisesti kyse on siitä, ettet vaan lähde minnekään Balille ja uusi hakemustasi sieltä, kun sinut voidaan kutsua TE-toimistoon kuulusteluun.
Yksi osoitus taas millaisina ihmisinä työttömiä pidetään...

Työpaikallinen kirjoitti...

Työnhaun voi periaatteessa uusia netissä, mutta se on silloin voimassa vain kaksi viikkoa. Joka tapauksessa pitää siis käydä tai olla muuten yhteydessä TE-toimistoon.

4* kirjoitti...

Totta, tuo netti-ilmoittautuminen "tavallaan" on keksitty.

Ketään ei oikeasti kiinnosta millä puolella maapalloa oleskelen. Olen joutunut tänä vuonna jollekin pompottelulistalle. Aikaisemmin mulla oli työnhaun uusimisia hyvin harvoin, kerran vuodessa tjsp.