perjantai 23. elokuuta 2013

Luonne

Voiko ihmisen persoonallisuus olla syy miksei saa työpaikkaa? Tälle ei itse voi sitten mitään tehdä, ihminen voi opetella käyttäytymään eri tavalla, mutta perusluonne on mikä on. Työnhaussa olen törmännyt psykologistyyppisiin kyselyihin, joita en uskalla täysin rehellisesti ruksia. Näissä on vaihtoehtoja, joista heti tulee mieleen, että jos tämän ruksaan olen pois pelistä. Vaihtoehdot ovat mustavalkoisia kuten "teen parhaiten töitä yksin" tai "olen parhaimmillani tiimityössä". Halutaan epäsuorasti onkia esille luonnetta, onko introverttinen vai ekstroverttinen. Yhtään työpaikkailmoitusta en ole nähnyt, johon haettaisiin yksinviihtyvää tyyppiä, joten introvertti joutuu työnhaussa esittämään jotain muuta kuin on. Se siitä "ole oma itsesi". Rekryihmiset voivat tuntea onnistuneensa työssään, kun ovat pystyneet hakijoista raakkaamaan pois sosiaalista esittävät piilointrovertit.

2 kommenttia:

Työpaikallinen kirjoitti...

Introvertin (kuten minun) on vaikea esittää jotain muuta kuin mitä oikeasti on. Oma itsensä oleminen ei todellakaan toimi ainakaan minun tapauksessani.

4* kirjoitti...

Koen paineita yrittää olla sosiaalisempi kuin olen, koska minulle on sanottu että pitäisi tuoda itseään enemmän esille.